mandag 12. desember 2011

Fem kategorier


Oppgaven:

Disse fem kategoriene skal du jobbe med en stund fremover: 
1. Vann
2. Romskapende virkemidler
3. Portrett
4. Photoshop
5. Selvvalgt tema

HUSK! Når du leverer inn de ti beste fotoene dine på bloggen skal du legge ved en tekst til hvert foto som besvarer følgende spørsmål:
 - Hva er ideen? - Hvordan er komposisjonen? - Hvordan er lyset? - Hvilket fotoapparat har jeg brukt? - Hvilke innstillinger er brukt (ISO, blender, lukker)? - Hvordan har jeg eventuelt redigert fotoet? - Hvilken av de fem kategoriene hører fotoet til? - Hva har jeg lært?

Dersom du har redigert fotoet ditt mye skal du legge ved orginalfotoet i innlegget også (lite). Da ser jeg hva du kan og alt arbeidet du har lagt ned her også.

Dessuten skal du plukke ut det fotoet du er best fornøyd med og begrunne dette i et eget innlegg. Det kan være et av de 10 eller et utenom. Fotoet skal ha en tekst med begrunnelser som de andre. Skriv også hvorfor du har valgt akkurat dette som din favoritt. Fotoet vil få en egen karakter.



Vann



Ideen bak dette fotoet var å fange et øyeblikk. Et øyeblikk der alt står stille og vanndråpene henger på spindelvevet. Et spindelvev legger du egentlig ikke merke til i hverdagen. Men når du ser nøye på det, så kommer det fantastiske frem. Linjene og formen, måten dråpene har festet seg til nettet, det er jo vakkert. Det var tåke da jeg tok bildet. Lyset som lager spennende kontraster er naturlig med en litt kald og dyster følelse over seg. Jeg brukte Canon EOS 550D da jeg tok dette bildet, og hadde disse innstillingene:
Lukker 1/4000
Blender f/5,6
Brennvidde 55mm
ISO-hastighet 1600


Ideen bak dette fotoet var å få frem detaljene. Måten vannet fester seg til ringen og skaper nye linjer. Komposisjonen i bildet er spennende. Ringen er plassert i det gylne snitt. Lyset er en blanding av naturlig og kunstig. Naturlig lys fra vinduet i klasserommet, kunstig lys fra lampene i taket. Jeg brukte Canon EOS 550D og et macro objektiv da jeg tok dette bildet, og hadde disse innstillingene:

Lukker 1/50
Blender f/2,8
Brennvidde 90mm
ISO-hastighet 200

Bildet er redigert i photoshop der jeg har justert på lyset. 





Romskapende virkemidler





Da jeg tok dette fotoet ønsket jeg å få frem og vise en stemning. Det var en tåkefull dag. Og med tåken følger det en noe mystisk, men allikevel vakker ro. Med treet i forgrunnen, skikkelsen i mellomgrunnen og det grå ukjente i bakgrunnen skapes en spennende komposisjon. Kontrasten mellom lys og mørk spiller en stor rolle i bildet. Interessepunktet er både treet, som er plassert i det gylne snitt, og skikkelsen. Lyset i bildet spiller en like stor rolle som kontrastene. I dette bildet er det et naturlig og kaldt lys. Bildet er tatt med Canon EOS 550D og med disse innstillingene:
Lukker 1/4000
Blender f/5,6
Brennvidde 55mm
ISO-hastighet 1600

Bildet er redigert i photoshop. Jeg har justert litt på lyset og på kontrastene for å få konstrastene tydeligere frem.


Ideen bak dette fotoet var å fange et øyeblikk. Jeg så at Tri var på vei mot fuglene, og grep sjansen. I dette bildet spiller komposisjonen en stor rolle. Fuglene er i forgrunnen, og det er de som er mest fokusert. I mellomgrunnen er Tri, og i bakgrunnen er bygningene. Tri er plassert i det gylne snitt og det er han og fuglene som er fokuspunktene. Det er litt lys/mørk kontrast i bildet og noen skrålinjer. Lyset i dette fotoet er et naturlig lys, som er endret litt i Photoshop etterpå. Bildet er tatt med Canon EOS 550D og med disse innstillingene:

Lukker 1/6000
Blender f/5,6
Brennvidde 47mm
ISO-hastighet 1600





Portrett





Ideen bak dette fotoet var å ta et naturlig og avslappet bilde av min søster. Det var mye vind og hun ble nødt til å holde på luen så den ikke skulle blåse bort. Det kan se ut som om hun poserer med handen bak hode, noe som egenlig hadde vært fint. Jeg syntes at portrettet fokuserer på personen, og viser personligheten hennes. Hun er plassert i det gylne snitt og er fotoets fokuspunkt. Lyset i dette fotoet er naturlig. Bildet er tatt med Canon EOS 1000D og med disse innstillingene:
Lukker 1/800
Blender f/4,0
Brennvidde 50mm
ISO-hastighet 800


Jeg har redigert med utgangspunkt fra det vi lærte om portrettredigering tidligere. 

På dette fotoet er det Maren som er objektet. Målet med dette portrettet var å teste ut blenderen. Jeg liker effekten det ga, Maren ble fokuspunktet i bilde. Bildet er tatt i skuret utenfor skolen, og her er lyset veldig vakkert. Det er et helt naturlig lys. Bildet er tatt med Canon EOS 1000D og med disse innstillingene:
Lukker 1/40
Blender f/5,6
Brennvidde 200mm
ISO-hastighet 800

Jeg har redigert med utgangspunkt fra det vi lærte om portrettredigering tidligere. 




Photoshop



Original foto

Ideen bak dette fotoet var å fotografere fra et nytt perspektiv en tidligere. Jeg liker veldig god komposisjonen i bildet, og er fornøyd med det. Men jeg så muligheter bak dette bildet, og bestemte meg for å prøve å redigere det i Photoshop å se. Her har jeg brukt det vi lærte om Grandient map og curves. Jeg har tatt fargene fra orginalbfotoet og fått den frem på utvalgtet steder. Dette er en spennende effekt. 
Jeg har gjort det samme i fotoet nedenfor. 




Original foto



Selvvalgt tema 
Pus 








I disse fotoene vil jeg vise kattens ansikt og uttrykk på en ny måte. Øynene kommer veldig godt frem, og det gir katten et sårbart og rolig uttrykk. Lyset er et kunstig og varmt lys. Det er ikke brukt blitz. Komposisjonen i fotoene skaper en rolig stemning. Det er katten som er i fokus, og bakgrunnen skal ikke være intressang her. Fotoene er tatt med Canon EOS 1000D og med disse innstillingene:
Lukker 1/40
Blender f 5,6
Brennvidde 200mm
ISO-hastighet 1600

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar